Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Storsjötrollingen 2015

2015-07-02

Tävlingsdag 1

Idag gick äntligen startskottet för Storsjötrollingen 2015, ett startskott vi längtat efter att få höra! Det är något speciellt att vara nere i Hallen och fiska i Storsjön, allt folk runt i kring hamnen och det bemötandet vi får när vi kommer ner, det är något alldeles extra som gör att man alltid vill komma tillbaka hit varje år.

Fisket då? Jo, dagen började ju sämsta tänkbara sätt, med ett ekolod som valde att lägga av just efter att vi lagt ut från hamn. Så där stod vi inför start med en skrotad ekolodsgivare. Vad gör man, ja det fanns inget annat än att ta starten och göra det bästa av situationen. Vi fick helt enkelt hålla oss till djupt vatten.

Vi kommer fram till vår fiskeplats, och börjar tackla ut, det viktigaste är ju trots allt att ha krokar i vattnet om det ska bli något..! Vi får ut alla spön och börjar gå längs med vad plottern visar vara en djupkant. Vi får två stycken mindre öringar innan det hugger ordentligt på djupriggen och spöet löser ut och fisken tar några tiotal metrar lina. Ett underbart scenario för en trollingfiskare. Peter drillar hem dagens första godkända fisk som håvas och kan mätas till 73 cm.

Peter med en öring på 73 cm

Vi fortsätter fiska vidare och tar yttterligar två mindre öringar som får simma tillbaka innan det hugger ytterligare en gång på djupriggen och denna fisk är av den hoppgladare sorten. Flera gånger är den upp och visar sina 65 cm klart ovanför vattenytan. Den akrobatisk fisken finner sig seadan i botten på vivtekhåven och dagens andara godkända fisk är ett faktum.

Mycket vill ha mer, så även i trollingens värld. Vi får några mindre öringar innan det är dags att det hugger igen. Denna gång på ena pulkan, i ett dubbelhugg får vi på ytterligare en godkänd fisk, på 64 cm, väldigt rund och god. Även denna fisk får besöka botten på vivtekhåven och vi är nu uppe i tre godkända öringar.

Tre fina godkända öringar innan lunch

Klockan är nu 1030 och det blir kav lugnt. Fisket dör totalt i nästan exakt två timmar och under denna period hinner vi få i oss lite lunch. Då det gått två timmar sedan senast hugget, löser ena pulkan ut och strax efter det ena riggen. Under pågående dubbelhugg landas den mindre och återutätts blixtsnabbt och allt fokus läggs på den större fisken som Peter jobbar närnare båten. Det går som en dans och vi landar dagens fjärde godkända öring, denna på 58 cm. Fantastiskt fiske.

Peter med ytterligare en godkänd öring

Vi knogar och får någon mindre öring då och då, men vid 15-tiden går det lös på ena pulklinan och Peter drillar dagens femte godkända öring på 60 cm. Detta är inte en situiation som vi ställs inför allt för ofta, men vi tycker givetvis att det är jätte roligt att det händer saker hela tiden och att vi fått så pass många fiskar.

Tyävrr blir det ingen mer godkänd fisk utan vi landar på fem godkända, vilket vi förstås är jättenöjda med. Antalet och dess sammanlagda vikt, ger oss en totalpoäng på 227,74 p och det placerar oss på andra plats, bara 19 p efter Magnusson/Hooked som är ledare efter första etappen.

Det visar sig att team Karlsson hade en ekolodsgivare liggandes, så vi hängde med Anders hem och fick oss lite skruvning på kvällen! Grymt tack!

Topp 3 efter första tävlingsdagen:

1. Magnusson/Hooked 246,35

2. Team F4F 227,74 p

3. Cadputer 209,51

Vy från hamnen

Tävlingsdag 2

Efter gårdagens fina resultat var det nu dags för andra dagen, den av tradition som är riktigt svår, för vår del i allafall. Dagens väder var strålande sol och vindstilla, vilket inte är det där mest idealiska vädret för vår del. Det stekte ordentligt och låg rikligt med pollen på vattenytan. Starten gick smidigt och efter dryga 10 minuter började vi lägga ut grejorna.

Vi fiskade på dryga timmen innan det hände något överhuvudtaget, då fick vi oss två hugg tät inpå varandra men den ena valde att spotta ut grejorna och den andra var alldeles för liten. Det var det sista som hände på ett par timmar, förutom att solen stekte på utav bara den.

Det var först mot 15-tiden som vinden började komma och då började det äntligen på att bli aktivitet på spöna igen. Ett hugg på ena pulkan men återigen valde fisken att släppa. Riktigt tungt fiske!

Till slut så hugger det igen på ena pulkan och nu sitter den! Riktigt spännande! Nu gällde det bara att inte tappa den! Den är rätt vild och flänger fram och tillbaka innan den finner sig upplyft av den mäktiga vivtekhåven!

Peter med en öring på 69 cm och 3,458 kg

Tyvärr var det enda godkända fisken som vi lyckades landa denna dag och rapporterna på sjön säger oss att vi kommer tappa en del placeringar denna dag. Team Ogge gör en kanondag och landar 6 fiskar, med en topp på 5,690 kg.

I skrivande stund får vi till livs listan och ser att vi endast tappat två placeringar och ligger på fjärde plats.

Topp 3 efter andra tävlingsdagen:

1. Team Ogge 449,33 p

2. Magnusson/Hooked 329,20 p

3. Cadputer 319,99 p

(4. Team F4F 282,32 p)

Tävlingsdag 3

Idag tilltog vinden ordentligt och det var lite osäkert om vi skulle få komma till start, men tävlingsledning tillät det och det var helt rätt beslut. Inte allt för många båtar hade brottom i starten utan bara en handfull båtar lade ut i tid och var redo då startskottet gick. Med rätt kraftig sidvind var det väldigt mycket vågstänk vi fick utstå innan vi var ute på vår fiskeplats. Under färden var vi rörande överrens om att det var tur att det inte var saltvatten i alla fall.

Med god sidvind tacklade vi ut endast spön på djupriggen och två ytspön. Vi hann inte trolla allt för länge innan det högg på ena djupriggen. Snabbt var vi så landa en öring på 42 cm, som den låg i håven högg det på andra djupriggen. Fisken lyckades trassla in sig lätt i det andra djupriggsspöet och med två enkla hadngrepp kunde vi landa en öring på retsamma 49 cm.

Därefter gick vi med vinden i en dryg kvart utan att något hände, till plötsligt ett av ytspöna larmade om hugg och fisken tog lina. Hoppet om att denna fisk skulle vara godkänd steg. Mycket riktigt, vi landar snart en öring på 53 cm. Det var riktigt skönt. Vi fortsätter trolla med vinden och lägger ut en pulka med två spön. Vi vänder och åker upp mot vinden som tilltar och vi finner det som lämpligt att ta in pulkan, där vi finner en liten öring på ynka 24 cm. Det högg nästan omedelbart på djupriggen efter att vi tagit in pulkan och till vår glädje mätte denna öring 50 cm, vilket var minimåttet.

Vi tar och käkar vår kallskurna lunch och fiskar vidare, vinden avtar något och vi får lägga ut pulkorna och fiska med alla tio spön. Klockan passerar 1300 och det är endast två timmar kvar på denna tävlingsdag och återstoden av tävlingen. Det hugger då på ena pulkan och vi tar in fisken som ser ut att vara på gränsen. Väl i båten mäts fisken till 50 cm! En tredje godkänd fisk om nu dessa "gnällare" håller måttet.

Vi får ingen mer fisk denna tävling och nu stundade en spännande invägning. I hamnen får vi reda på att Magnusson/Hooked endast lyckats landa en godkänd fisk.

Medan Cadputer landat två Kandarödingar på dryga tre kilo vardera, något vi nog inte rår på. Ogge har landat en fisk denna dag och det räcker till seger. Nu är dete några team som var under oss som kunde hota pallplatsen.

Jerikå hade endast en fisk och dem håller vi undan, med team Galten hade också tre och är det någon storlek på dem så blir vi placerade på en fjärde plats... Spänningen är olidlig.

Galten väger in en öring på 2,8 kg, en öring på 1,7 och en öring på kilot. Det räcker för att förpassa oss till en fjärde plats.

Tredje plats Galten, första plats Ogge och andra plats Cadputer

Team F4F gratulerera medaljörerna till finfint fiske och ett extra grattis till segrarna i Team Ogge som även fick tävlingens största fisk på 5,690 kg! Vi vill även rikta ett stort tack till alla deltagande team och till tävlingsledningen och alla runt i kring för ett kanon arrangemang och en super trevlig tävling. Dessutom ett ovärdeligt tack till Team Karlsson för att dessa killar hade en extra ekolodsgivare liggandes och att deras otroliga hjälpsamhet!

Vi gör en kanontävling anser vi och är nöjda med en fjärde plats. Vi hoppas att ni som läser fortsätter följa vår framfart på böljan den blå!

/Richard - Team F4F

2015-07-05 16:50:54

Stort grattis för en kanontävling önskar Repriket..