Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Deltävling 4 i Arjeplogsmästerskapen

2014-08-17

Då fjärde deltävlingen av fem drog i gång på lördagsmorgonen känndes det att hösten är på gång, några plusgrader, frisk vind och rätt så rått i luften...

Vi hade kommit oss upp till Arjeplog rätt sent på fredag kväll då Richards plan landade i Arvidsjaur först vid 21 tiden. Men efter några timmars sömn var vi i  ändå i god tid ute på Hornavan.

Vi hade bollat lite om hur vi skulle lägga upp dagen och då vi såg att det var rätt bra vind på övre delen av "träsket" slog vi av på farten och bestämde att vi skulle pröva där. Då vi nu var på plats & hade ca 25 minuter till det var dax att börja fiska blev det lite krokvässning samt andra små intrimmningar innan prylarna åkte i plurret.

Målet för dagen var att förbättra poängen från 2:a deltävlingen iaf, då det är de 3 bästa resultaten av de 5 tävlingarna som räknas i totalen.

Så med prylarna i vattnet började vi beta av ett område som tidigare hade gett bra resultat, samt vinst i första deltävlingen. Vi hann inte trolla många minuter när ena djupriggen började gungade hejvilt och en rätt så grann Abborre lyftes in i båten efter några minuter. Även om det nu var en vacker fisk så var det ju helt fel modell så på med ny löja och tackla ut igen.

Det tog inte så lång tid innan det tjöt till i rullen på ett av pulk spöna, Rille började ta in fisken och vi ser att den har gått in i de två andra linorna på samma pulka :-/ nåja, lugnt och metodiskt började vi gre ut linorna medans fisken hade vänligheten att vara rätt så skötsam. Men då vi just fått upp tjorven och fortsätter att arbeta in fisken ser vi hur det hoppar en Öring rätt upp 10 meter bakom båten samtidigt som ett djupriggspö böjer ner å löser ut...

DUBBELHUGG!! sa vi i mun på varandra men lät spöet vara stå kvar medans vi tog in & håvade den första. Så fort den var i håven började Peter arbeta in fisk nummer två som även den hade lyckats gå in i andra linor under tiden den fått härja fritt, men den håvades & lyftes in i båten efter en stund.

Dubbelhugg på morgonen

Två godkända Öringar kändes ju kanonbra!

Vi tuffade på i medvind en bit till innan vi vände upp igen, det tog ca 15minuter innan det gick på fisk igen. Denna var fet men saknade några millimeter till att vara godkänd så den åkte snabbt tillbaka i sjön.

Vi hade inte hunnint börjat tackla ut då det var dax igen å denna gång var den klart godkänd.

Full pott å klockan var inte ens kvart i nio!!!

Med två spön uppe snackade vi snabbt igenom situationen & beslöt oss för att åka upp över sjön för att försöka få nån grövre fisk å kamma in fler poäng.

Friskt vågat hälften vunnet...  eller hur det nu var!?

Vi skumpade oss upp en bra bit efter sjön där vi tacklade ut för att fiska oss nerströms, å vi fick nog allt som är i motsatts till grövre fisk :-/

Dagen gick och vi fick en del små öring med jämna mellanrum, det enda som blev spännande var en dryga kilos öring som lyckades skapa en riktig rusning då den felkrokade sig själv :-(  den simmade dock iväg rätt pigg då den släpptes tillbaka.

Väl i hamn tilltog regnet och själva invägningen blev rätt blöt, vi vägde in våra tre fiskar på 114,4 poäng och målet för dagen var uppnått.

Team Bottennappet hade en riktigt fin balja som gav hela 172,1 poäng som gav dom segern. Hatt av !!!

Vi kom trea i dagens tävling och Team 460 knep 2:a platsen med 124 poäng.

resultat am4 2014

Inför sista deltävlingen 23/8 är det nu öppet för många att nå segern då det gäller dubbla poäng så allt är möjligt att ta hem totalen...