Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Racksund Fiskefestival

2014-07-17

Tävlingen startade igår onsdag kl 1200, det är en tävling som är klassindelad, där varje sort är en klass för sig. Vårt team siktar främst in sig på öring, eftersom det är den fisken vi normalt fiskar efter mest. Tävlingen håller sedan på till på Lördag kl 1500.

Vi kom upp till Racksund redan på tisdag, och pysslade på med diverse nödvändigheter såsom iordningställande av båt och boende. På kvällen gav oss så ut på en liten tur bara för att, vi smög ut på Uddjaur och doppade några krokar. Resultatet var helt okej, med några mindre öringar samt en som var lite större.

Peter med en blankingEn blank och fin öring från Uddjaure

Micke med en öring på 4,1 kg

Micke Granberg följde med och fick ta en öring på 75 cm och 4,1 kg

Första tävlingsdagen

Lag 1, med Peter och Richard åkte upp på Aisjaur och trollade medan Lag 2, med Janne i spetsen gled ut på Uddjaure. Det dröjde inte allt för lång tid innan Lag 1 hade en öring i båten, men den var tyvärr inte nog stor. Därefter tog Lag 2 tre öring som alla var godkända, med en topp på 1,78 kg. Uppe på Aisjaur var det inte lika tätt mellan huggen som det rapporterades nere från Uddjaure, men till slut som högg det ordentligt på ena djupriggen och fisken tog lina. Efter en helt okej fight, kunde lag 1 lyfta in en riktigt vacker öring.

Richard med en vacker öring från AisjaurRichard med en öring som vägdes in på 4,08 kg

Med denna fisk placerade sig teamet på en andra plats i öringsklassen. Leder gör Tato Paavola med en öring på 4,52 kg och den togs på Uddjaure.

Andra tävlingsdagen

Efter första dagen låg vi som sagt på andra plats, nu var det ny dag och nya fiskar som skulle fångas. Strategin för dagen var att testa Uddjaure på morgonen, så vid 05-tiden smög vi ut och redan då var det ett gäng båtar som låg och snurrade på vid Skidnakholmen. Dessutom anslöt det fler båtar för varje kvart som gick, i alla fall kändes det så. Vi trollade på och det tog inte allt för lång tid innan vi hade en godkänd i båten.

Peter med en öring på 2,64 kgPeter med en öring på 2,64 kg

Efter morgoninvägningen, så drog vi upp på Aisjaur, där det inte är så himla trångt och lite djupare vatten. Det låg ett antal båtar på Aisjaur och snurrade, men inga rapporter hade kommit in om någon bjässe. Uppe på Aisjaur trollade vi runt och fick en del mindre öringar, största kring 2,5 kg. Vi skulle börja runda av dagen och åka in till Arjeplog för diverse bestyr, då högg det på ytan.

3,52 kg öringEfter en lustig drillning landades denna på 3,52 kg

I teamets andra båt, var det lite mer tungfiskat på förmiddagen, men framåt kvällen började det trilla in någon mindre öring, dock inga större fiskar denna dag.

Efter kvällsinvägningen så blev det rejäla omkastningar i resultatlistan. Ny ledare på 5,1 kg Guld-Klas Lestander, och en hel del andra fiskar som var större än vår, så vi halkade ner till en sjunde plats. Men 5,1 kg är ingen omöjlighet.

Tredje tävlingsdagen

Sent på torsdagskvällen anlände en gästfiskare vid namn Lasse till Racksund, han ska vara med Fredag och Lördag i lag 1's båt. Fredag morgon och vi åkte upp till en spegelblank Aisjaur, för att kämpa vidare i jakten på Guld-klas och hans öring på 5,1 kg. Sjön låg som en spegel och redan direkt efter att alla spön var utriggade högg det en öring på ena djupriggen, Richard drillade hem en öring på 2,25 kg. Vi såg mycket fisk som var upp i ytan och jagade och hoppade, vilket var en härlig syn. Efter dryga timmen hade vi en ny öring i båten.Peter med en öring på 2,35 kg

Aisjaurs öring har börjat hitta formen, denna på 2,35 kg

Ytterligare en timme senare hade vi landat en öring på 2,7 kg. Denna gång var det vår gästfiskare som drillade hem den. Framåt lunchtid, började det komma in lite styggare moln och vi kunde höra åskan mullra på avstånd, de som hade varit ute på Uddjaure hade tydligen både fått regn och åska över sig. För vår del klarade vi oss undan all form av obekvämligheter och utsattes endast för lite regn. Vi fick oss två öringar till, även dessa över två kilo, men sedan tog betefisken slut och vi fick återvända till campen.

Den femte öring en över två kilo denna dag

När vi hämtat mer betesfisk så åkte vi ut på Uddjaure och körde på där fram till invägningen. Vi fick några öringar till där, men de var av den mindre sorten. Nu laddas det för sista dagen, som startar med Guld-klas fortfarande i ledningen, men frågan är om det kommer hålla! Vi får se..

Sista tävlingsdagen

Tävlingens sista dag och nu började goda råd vara dyra, hur skulle detta gå?! Väckaren ringde i vanlig ordning kl 05.00 och vi tog oss upp till Aisjaur igen. Vi tacklar ut spöna och innan sista spöet är ute hugger det på ett ytspö, men inte att fisken vill gå fast. Det tacklas om och rätt snart hugger det på det andra ytspöet. Men fisken vill inte fastna. Vi trollar vidare och så hugger det på djupriggen, en kämpaglad öring på ca 1,5 kg, den var vild och efter fotografering fick den simma vidare.

Vi fortsätter köra våra slag och kommer upp mot samma ställe där det högg förra gången och då small det igen på djupriggen, en bra rush och till slut så får vi se en vacker öring, men det syntes ju att den inte var tillräckligt stor. Men fisken skulle landas och vägas och fotas. Den var lite bångstyrig och "håvmästaren" fick kuta fram och tillbaka, vilket såg kul ut för de båtar som gick på sidan av. Till slut så kom den till båten och vi kunde landa en fin öring. Efter fotografering återutsattes den.

En vacker öring från AisjaurRichard med en vacker aisjaur-öring på 3,15 kg

Fisken var fin men det var ju ändå inte över 5 kg, vilket behövdes för att komma upp på en pallplats. Widmans ropar upp på radion och frågar hur det går, de berättar även att Team Sundström landat en öring på ca 5,9 kg. Detta gör ju att uppförsbacken blev ännu lite brantare. Vi kämpar på och klockan den rusar nästan iväg, det blir tid för lunch och det brukar ju vara ett hett sätt att få napp. Vi hinner bara börja värma på potatisen så löser riggen ut och det kändes inte så himla stort, men så drog den på en rusning och då kändes det att denna fisk inte var så liten. - Kom igen en sexa nu!  skriker Richard och fortsätter drilla. Fisken kämpar på men storleken är oviss. Den kommer mot båten en gång och vi får se att den är av det rejälare slaget. Den rusar iväg igen och vi spekulerar högt och lågt, men behåller fokus och tar in fisken och landar densamme.

Richard med en öring på 5,04 kgRichard med en öring på 5,04 kg

Öringen som var en vild hane, vägdes i båten till någonstans 5,1 och vi hoppades på att det skulle räcka till en pallplats. Men på invägningen vägdes fisken till 5,04 kg och en försmädlig fjärdeplats var ett faktum.

Öringklassen topp 3:

1. Team Sundström 5,91 kg

2. Tom Nilsson 5,18 kg

3. Guld-Klas Lestander 5,11 kg

Racksundsfiskefestival 2014 avslutas och vissa saker värda att notera var exempelvis att ingen röding vägdes in, harrklassen vanns av en fisk under 0,8 kg och den grymme Niclas Hallnor vann som väntat gäddklassen.

Vi känner att fisket varit kanon under denna vecka och vi har fått otroligt bra med fisk, vi ser även att konditionen på öringen i Aisjaur har blivit riktigt bra, dessa har börjat återfå formen som en insjööring ska ha. Totalt sett landar vi en fisk över fem kilo, två över fyra kilo, tre över tre kilo, ca 20-talet fiskar över två kilo samt en hel del kring kilot. Vi känner oss nöjda och känner hur utvecklingskurvan inom vårt egna fiske fortfarande pekar uppåt. Nu laddar vi om för Arjeplogsmästerskapet del 2 som går av stapeln lördag den 26/7.

Team F4F säger tack till alla som på något sätt bidrar till att göra detta till en trevlig tävling och hoppas att vi ses nästa år igen!