Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

ÖLM -14, en trögfiskad helg

2014-06-29

Då var årets stora fiske tävling i denna del av landet över för i år.

Öppna Lapplandsmästerskapet i trolling som i vanlig ordning drog till sig lokala som lite längre tillresta tävlande (svenska & utländska), 68 team med totalt 170 fiskare ställde upp för att kämpa om titeln och de 20,000 kr som första priset bestod av.

I år ställde Team F4F upp med bara ett lag som bestod av Peter och Janne då det fanns förhinder för övriga team medlemmar.

Vi kom upp till Arjeplog på onsdagen och började genast med förberedelserna med båten och utrustningen,  samt att vi åkte en sväng upp efter Hornavan för å få lite vatten tempraturer och se hur vi sammarbetade tillsammans då vi tacklade ut prylarna eftersom vi normalt fiskar i var sitt lag under F4F`s flagg.

Efter vi åter lagt till i hamn och fått lite rapporter om hur fisket varit under tidigare dagar samt att vi ville prova om vi kunde få framgången från 1:a deltävlingen i AM (Arjeplog mästerskapen, då teamet lade sig på första plats) att åter fungera bestämde vi oss för att stanna på nedre delen av sjön under första dagen.

Torsdagen inleds med frukost på Hornavan Hotell där vi bor både bra och billigt med hamnen utanför dörren, sen 07,00 drar kaptens mötet igång utan några större förändringar i info listan medans vädret visar sig från sin bästa sida.

Starten gick lugnt och vi tacklade ut några hundra meter upp och vibbarna kändes kanon.

Det tog inte allt för länge innan vi ser hur ett av spöna på djupriggen bockar några gånger och någon minut senare lyfter vi in en öring på ca 38cm i båten.  Det var rätt många båtar som blev kvar nere på "träsket" denna dag så man fick vara på sin vakt och planera körningen lite i förväg men då höger regeln fungerade bra flöt det på utan större bekymmer.  Vi kom upp ytterligare en bit efter sjön å tryckte in cirkel programmet på autopiloten då ännu ett av djupriggspöna löste ut, Janne drillade den riktigt kämpglada fisken med ett stort leende i ansiktet medans han med jämna mellanrum nämnde: Faan vad detta är kul!!!

öring 60cm Öring 2,282kg

Vi var båda överens om att det kommer nog att bli bra detta, men sen blev det dött...  djäklat stendött, men det blev en gädda i slutet på dagen som gav hopp tills den allt för välkända känsla som bara gäddor ger i spöt infann sig.

Väl i hamn var det många som beklagade sig över dåligt fiske, men det var 27 team som fått väga in och vi låg på en 13:e plats efter första dagen. I toppen låg förra årets vinnare Team Bottennappet 1:a.

2:a låg Team Precision & 3:a Team S-Fishing. Carelia trolling Team lyckades bärga en riktigt fin Öring på hela 5,71kg.

Andra dagen tog vi och blåste upp till mitten av Hornavan och låg där hela dagen. Vi kämpade på med löja utan ett enda napp å när vi kom in på eftermiddagen började vi vackla i tron på det å vi provade det mesta i lådorna med ett resultat av en väldigt liten öring på hela dagen.

Vid invägningen visade det sig att Bottennappet nollade & lika så  Team Precision men S-fishing hängde in två fiskar å lade sig på 1:a plats.

Lördagen som var sista chansen att styra upp det hela var planen att åka tillbaka till samma ställe som dagen innan då vi hade några ställen som visad mycke fisk på lodet, men då många andra tydligen ville dit fortsatte vi hela vägen till Jäckvik där vi dock inte hade någon direkt kunskap om var vi skulle fiska. Då man får räkna lite drygt en timme i körtid enkel väg för att vara på den säkra sidan och dagen var en timme mindre i tävlingstid blev det ju inte mycket tid till fiske. Men vi fick en mindre Öring ganska snabbt å tappade en vad som kändes som en säker invägare före det åter blev dött, några fiskar kunde vi se som steg å kikade på löjan för att sen ge fan i att hugga :-(

Vid invägningen  var det bara 28st fiskar som blev invägda och Team S-FISHING säkrade segern med 2 fiskar till, Bottennappet slutade 2:a och Team OGOPOGO tog 3:e platsen från  Team Precision.

Så ett stort grattis till segern S-FISHING, grymt jobbat!!

Vill även tacka alla som jobbar så hårt för att tävlingen ska bli så bra som den är, samt ett tack till alla fiskare som skapar en gemenskap som man bara kan uppleva på några få ställen.