Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Tjeggelvas-träffen..

tävlingen i fjällen!

2013-07-14

Då var tävlingen på det natursköna Tjeggelvas avgjord för denna gång!

Från teamet åkte Richard och Peter upp redan på fredagskvällen för att slippa köra tidig "morgon" de ca 18 milen (varav sista 5milen grusväg) till vägens slut i Örnvik.

Då det också var vägarbete efter grusvägen beslöt vi oss för att sjösätta i rampen som ligger vid polcirkeln i nedre delen av sjön.

Vi körde först med båten upp till Örnvik för att se om det var någon vi kände där innan vi åkte vidare de sista 13km upp efter sjön till byn Västerfjäll som ligger vackert belägen i väglöst land. Där skulle vi få sova över i fam Stridsbergs stuga.

Stugan för natten

Det visade sig att vi fick en egen lite stuga att sova i.

Tack så mycket, det var guld värt!

På morgonen åkte vi ner till Örnvik igen för att köpa startkort, få en kopp kaffe och surra lite, innan vi  åkte ner en bit till för att tackla ut prylarna kl 08,00 då tävlingstiden började.

Prylarna i vattnet

Från förra året hade vi bra med aktivitet här nere, där polcirkeln går över sjön, vilket då räckte till en tredje plats. Så efter att startkortet var löst i Örnvik så begav vi oss ner mot polcirkeln för inleda tävlingen. Vi hade bara fått ut ett antal spön i vattnet då vi hade en stigning på ekolodet, men tyvärr var fisken bara upp och kollade läget. Detta verkade lovande, så vi började jobba oss fram och tillbaka över djupkanterna. Det dröjde nästan en och en halv timme innan vi hade första hugget, eller hugg kanske man inte ska kallla det, ett minimalt och oregelbundet gung i spötoppen avslöjade den lilla rödingen som hade huggit på löjan som nästan var hälften så stor den själv. Vi lösgjorde den magra stackaren och lät den simma tillbaka för att växa till sig. Kort där efter högg det på ytan, Peter drillade hem en öring på 51 cm, så nu var vi igång. Vi kom in i en huggperiod, men tyvärr var det små fiskar som högg. Efter ett par mindre fiskar landade vi andra godkända för dagen, en otroligt färgstark och vacker röding högg på djupriggen.

röd röding i klart vatten

Vackra färger!!

Fångstrapporterna från övriga båtar var få och det var endast Team Gråträsk som innan lunch hade en röding på drygt 50 cm. Allt lugnade sig efter lunchen såväl vinden som fiskeaktiviteterna och det blev bara beteskontroll som vi sysselsatte oss med. Det var först framåt 15-tiden som det började hugga igen, en röding på tre mm under minimimått högg på djupriggen, tyvärr var glädjen kortvarig när den hamnade mot mätstickan. Tävlingen började lida mot sitt slut och det var fortfarande helt dött på rapporter förutom Gråträsk som hade två rödingar. Precis när vi beslutar oss för att plocka upp grejorna hugger det på djupriggen och vi tar hem en godkänd röding. Väl i land visar det sig att Team Gråträsk också råkade ut för samma turliga öde och hade även dom tre godkända.

Finare öring

Fin Öring på 70 cm och 3.91 kg

Det vägdes in en hel del fisk i dag, en hel del röding och några öringar. Men ingen kröding eller någon riktigt stor öring kom på land.

Vinnare av tävlingen blev Simloc, 2:a Piraten & 3:e platsen tog Team Gråträsk!

Simloc

Segrarna, Simloc

Grattis, bra jobbat!

Vi i team F4F slutade 4:a med endast 0,3 poäng till Team Gråträsk's fördel. Vi vill även tacka arangörerna för en trevlig tävling med allt jobb det innebär till det hela.