Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Storsjötrollingen - Polaris Masters 2013

2013-07-04

Framme i Hallen, kalibrerat autopiloten och vilken skillnad, det blev så tacksamt och tyst när piloten jobbar på rätt sätt. Det var huvudsysselsättningen under onsdageftermiddag. Kvällen bestod av middag uppe vid Dammån, och vilket ställe, fantastisk god mat och med ån strömmandes vid resturangen.

Tävlingsdag 1(Torsdag)

Skepparmötet med speaker Åke Granlöv i spetsen utspelades på samma lugna sätt som brukligt då det vankas trollingtävling. 50 anmälda kom till start denna första tävlingsdag.

Fikakön, många hungriga fiskare

Lätt bris och bra väder ropades ut på skepparmötet och det var väl en sanning med modifikation. Visst var vädret helt okej, men lätt bris var absolut helt fel.

Stundtals gick det gäss på gässen ute på "flaket" och en och annan våg försåg oss med vatten så vi inte skulle torka ut. Vinden till trots så gick fisket rätt så hyffsat och vi hade att göra med löjor och paravaner samt en del drillning.

Peter med en av de två godkända öringar vi tog dag 1.

Vi får idag väga in två godkända fiskar som gav oss 79,5 p vilket räckte till en 15:e plats. Bästa ABOT båt för dagen blev Widman & Co som skrapade ihop 88,74 p.

Topp 3 efter första dagen:

1. Skrållan på 195,36 p

2. Bamse XXL 174,44 p

3. Team Karlsson/Rubin 159,47 p

Tävlingsdag 2 (Fredag)

Ny dag och nya möjligheter, dagens kaptensmöte var rätt så likt gårdagens så det var egentligen inga nyheter. I vanlig ordning påmindes det om högerregeln som gäller ute på sjön. Ledarna efter gårdagen applåderades och uppropet började.

Det blåste friska vindar idag och många var nog inställda på ett guppigt äventyr, men framåt lunch skulle vinden vända och lugn ner sig.

starten dag 2

Startskottet gick och vi fick en betydligt bättre start idag, vi pinnade på ut på flaket och började tackla ut efter ca 12 min körning, lite skillnad mot hornavan då det kan bli upp mot en timmes körning om man ska riktigt högt upp. vi fiskade oss snett norrut på flaket och det var inte någon vidare aktivitet. Framåt 10-tiden började vinden avta och det blev nästan spegel och solen gassade. Då högg ett par mindre öringar, men dom låg mellan retsamma 47-49 cm, och minimigräns är 50 cm. Molnen hopade sig och vi fick ett riktigt ösregn över oss och vinden började tillta, fisket gick trögt och vi lyckades bara landa 7 öringar som alla var för korta. Guppigare blev det och fiskeadagen avslutades med samma vind som gårdagen avslutades med, dock så kom vinden från NV denna dag.

Vi gick bom och ramlade ned 8 placeringar till en 23:e, Widman & Co lyckades dra in en öring på 3 kg och behöll sin 12:e plats. I toppen blev det lite ändringar då Skrållan gick tom.

Topp 3 efter andra dagen:

1. Team Magnusson/Hooked 304,24 p

2. Team Ogge 300,2 p

3. Bamse XXL 250,75 p

Tävlingsdag 3 (Lördag)

Bra fart på flaggorna även idag och nu var det sista dagen som som vi riggade ut på. Vi åkte ner mot djuprännan som ligger utanför verkön och lade ut betena vi hann inte trolla särskillt längen innan det skrek till i ett av paravanspöna,  tyvärr gick fisken rakt in i en annan lina så en tjorv uppstod och till följd av de gick fisken loss. Ungefär tio minuter senare hugger det på djupriggen och Richard drillar hem en öring på 52 cm, godkänd alltså.

Ett lite annorlunnda men läckert foto öring 52 cm

Vi trollar vidare och det hugger igen på djupriggen, denna gång tar Peter in den till båten och vi mäter den till 49,9 cm, aj så nära. Men det det skulle komma en till, en som var större. Vinden börjar avta och det guppar inte lika mycket längre, vi hittar en fin djupkant med mycket betesfisk och aktivitet på lodet, då kliver det på en fisk på djupriggen och Peter tar hem en öring på 55 cm.

55 cm och dagens andra godkända

Vi fick en fisk till men den mätte bara 38 cm och gick tillbaka lika fort som den kom upp. Vädret visar sig från sin bästa sida när vi plockar upp prylarna och beger oss in till hamn. Lägger till och ser att Widman & Co går tom idag, vilket leder till att vi blir bästa ABOT-team för andra året i följd, något som var ganksa skönt eftersom vi fått ta emot en hel del gliringar i huset där vi bor tillsammans med bl.a Widmans. Ett annat team som vi bor med Team Trollingman, gör en superdag med fyra godkända och klättrar ändå från 15:e upp till 6:e plats. Hats off.

Pallplatserna fördelas efter en stor uns spänning och Magnusson/hooked håller undan Ogge med nöd och näppe.

Slutresultat efter tredje dagen:

1. Team Magnusson/Hooked 334,89 p

2. Team Ogge 332,03 p

3. Falken 311,40 p

Pallen storsjötrollingen1:a Magnusson/Hooked 2:a Ogge 3:a Falken

Vi klättrade i och med dagens två fiskar till en 17:e plats på 147,26 p. Sex ynka poäng före Widman & Co som ska ha all eloge som kommer till Hallen och Storsjötrollingen efter förra helgens incident. Övriga ABOT-team var Reprikets trolling och Röj som båda hade milimetrarna emot sig hela tävlingen och gick tom.

Team F4F vill gratulera Team Magnusson/Hooked samt Ogge och Falken till en bra genomförd tävling. Vi vill även tacka övriga fiskar, tävlingsledning och funktionärer för en toppen helg och en riktigt trevlig tävling. Nu knyter vi om och vässar krokarna för nästa lördags drabbning på Tjeggelvas. Väl mött!