Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Storsjötrollingen 2012

2012-07-05

För första gången besöker vi Storsjön och Hallen, vi har åkt ner med sex båtar från ABOT. Efter första dagen må vi säga att vi är glada för besöket.

Vädret i morse var strålande sol och lagom vind, men vinden tilltog lite grann på förmiddagen. 57 team var anmälda till tävlingen, och på vår facebooksida har vi kontinuerligt laddat upp bilder under dagen. Starten gick och båtarna blåste iväg, och nu lagom lång sträcka på ca 7-8 min båttur till fiskestället. Vilket resulterade i att vi hade första godkända fisken i båten 17 minuter efter startskottet. Vi hann inte mer än släppa ut ett spö och började med andra djupriggsspöet då det högg och Richard kunde drilla in en öring på 51 cm. (minimåttet 50 cm)

Vi hinner få ut alla spön innan det hugger nästa gång, denna gång på pulka, men tyvärr var den inte godkänd. Vi kämpade på och fortsatte trolla, vi fiskar denna tävling helt med löja och hittills har det fungerat riktigt bra. Vi lyckas landa ett 15-tal öringar med två godkända, samt en "gnällar" på just kring 50 cm, men gnällarn vågade vi inte väga in utan fick nöja oss med två godkända öringar som resulterade i en 18:e plats.

Bäst för dagen var Team Alva från Tyskland som fiskade fullt med sex fiskar, på andra plats hittar vi Team Magnusson/hooked som vägde in fem fiskar och på tredje plats har vi Team Ogge/PM Fishing som vägde in fyra fiskar.

Topp 3 efter dag 1

1. Team Alva                      215,35 p

2. Team Magnusson/Hooked  193,09 p

3. Team Ogge/PM Fishing      150,82 p

Dag 2

Stekande sol och en spegelblank vattenyta mötte oss då vi kom till hamnen ca 06,40. I dag var förväntningarna minst sagt stora efter vad vi sett under gårdagens fiske.

Just efter kaptensmötet kom skippern i Team Alva förbi båten för att visa ett löjtackel som vi hade pratat om kvällen innan och gav oss även en del andra tips om enkla sätt att tex ändra gången på betet.

Å det vore ju bra dumt att inte lyssna som nybörjare i fisket med löja när tävlingens ledare är snäll & delar med sig av sin kunskap...

Team Alva

Starten gick och vi bestämde oss för att pröva ett mer kuperat område av sjön där vi blev rekomenderade att fiska för större chans på Kanadaröding. Det var visst inte det klokaste val vi hade gjort... för timmarna gick och nappen uteblev, så vi beslöt oss att gå tillbaka dit vi var under gårdagen å pang sa det så hade vi hugg direkt.

Dag två

Eftermiddagen gav en del öring varav en godkänd fisk som vid invägningen hade en vikt av 1884g och vi klättrade från en 18:e till 17:e plats

I övriga tävlingen fiskade Team Jerikå bra med 5 st godkända samtidigt som gårdagens ledare vägde in 1st öring.

Topp 3 efter dag 2

1. Team Jerikå                      309,79 p

2. Team Alva                        249,67 p

3. Team Magnusson/Hooked    229,19 p

Dag 3

Ännu en varm morgon och nästan spegel, dock ett tunt molntäcke. Vi åkte till samma område som tidigare har gett fisk och när alla tio spön var i vattnet kom regnet..... å det regnade på mer ellermindre rätt bra under hela dagen.

Första timmarna gick trögt och via hade några löjer som var tuggade på men inga fiskar i båten, men så kom en kortare period med hugg som gav några landade fiskar varav en godkänd på ca 60cm som visade sin tjurigare sida & gav en rätt rolig fight

dag tre

Öring 2045g

Hur hade det då gått i toppstriden då?? Det visade sig bara vara  17 lag som fått fisk att väga in under dagen. Team Jerikå vägde in en fisk (rätt fin) och Team Alva gick nollade. Team Dammådalen fiskade bäst för dagen med 3st öringar (tot 8949g) & Team Ogge/PM Fishing hade även tre fiskar (tot 8173g) men med en fin bit på hela 4662g.

Så Team Ogge/PM Fishing klättrade upp på en andra plats & knuffade ner Team Alva på tredje....

Slutresultat:

1. Team Jerikå                   372,95 p

2.  Team Ogge/PM Fishing    292,55 p

3. Team Alva                     249,67 p

Även vi klättrade i totalen efter dag 3....   från 17:e till 12:e plats, vilket vi är nöjda över med tanke på att vi var på helt nytt vatten & med en fiskemetod som vi inte är speciellt vana med.

"prispallen"

Vi vill även säga grattis till Jesper Ejemo & grabbarna i Team Jerikå för segern samt tacka för en riktigt trevlig helg och tävling till samtliga inblandade fiskare & arrangörer, det har varit kanon!