Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Havsfiske Vannøya

2012-05-22

Teamet decimerat till en båt och tre fiskare, styrde kosan mot de yttersta öarna ovanför Tromsø. Vannøya var målet och den ca 90 mil långa resan inleddes sen på söndagkväll och tog drygt 12 timmar.

Richard, Peter och Emil skulle testa på fiskelyckan, boendet var Vannøya Sjøcamping och enligt hemsidan deras lite annorlunda än vi var vana vid.

Vi fick åka färja ut till ön och sedan köra ca 11 km innan vi nådde slutdestinationen.

Vädret var långt ifrån det bästa vi upplevt, vilket försvårade sjösättningen och vi blev tvugna att invänta nästa högvatten (03.00) och hoppas på lugnare väder. Därför fick vi tid att knyta samt hämta igen oss efter resan med välbehövlig sömn.

Knytning

Fiskedag 1 (tisdag)

Väckaren ringde 02.00 och i gjorde oss iordning för sjösättningen, efter modig sjösättning på en "ramp" så kunde vi äntligen börja fiska. Vi hittade en grynna där vi började dra torsk, tyvärr i lite för liten storlek, men antalet var mer än nog.

Vi tog oss vidare och kom på en ny topp där torskarna var lite större, där även dagens första PB togs då Emil landade en Havskatt på dryga 4 kg.

Emil med Havskatt på 4,3 kgEmil landar sin första havskatt

Därefter testades en del djupkanter utan något vidare resultat och efter ett par timmar hittar vi torskstimmet från H-vetet och vi drar massor med torskar mellan 6-8 kg i kvadrat.

Vi slutet vid ett av dreven upptäcker Richard att han har en skada på linan och säger: " Oj, linan har blivit skadad. Jag ska bara veva upp, så kan jag kapa bort skadan." Det som inte borde hända händer, hugget med stort H kliver på och Tyrnosrullen skriker ut sin glädje. Samtidigt som Richard tittar på kamraterna med förvåning, uppgivenhet och glädje. Alla ser den skadade linan matas ut genom öglorna i spöet och mot havets djup. "Det här var ju inte oväntat, helvete." säger Richard och börjar försiktigt drilla fisken. Efter fyra hissningar och lika många rusningar kommer hälleflundran upp och låter sig bli håvad.

Rille drillar KveiteRichards Kveite ska strax håvas

Emil och Peter hjälps åt att lyfta in kveiten i båten och glädjen sprudlade, vikter gissades på allt mellan 12 kg - 23,8 kg innan fisken var i båten och vi alla insåg hur tjock & stor den var.

Richard med en guldkveite 42,1 kg

Måttet på hälleflundran var 148 cm och den vägde 42,10 kg

Efter diverse fotograferingar så började vi fiska igen och då Emil släpper ner hugger det först en torsk, sedan något STORT, som matar ut lina och när Emil tillslut lyckas få stopp så spottar den ut torsken och lite snopet vevar Emil upp den och vi kan alla se ordentliga bitmärken på torsken som vägde ca 2 kg.

Summering av dagen är ett gäng nya PBn en guldnål och 6 arter (Torsk, Sej, Hälleflundra, Kolja, Långa och Havskatt) landas.

Fiskedag 2 (onsdag)

Spegel, spegel på havet där... Vädret var fantastiskt när vi slog upp våra himmelsblå. Vi gjorde oss i ordning för en dag på sjön. Innan vi åkte ut så kollade Richard upp vikten för guld på Kolja, och vi insåg att vi igår åt upp Peters guldkolja utan att tänka oss för. Vi kunde inte annat än se det roliga i det hela.

Sol över bergen vid Vannøya

Vi åkte runt bland några hotspots men fick bara upp mindre torsk. Innan vi inriktade oss på trolling, vi gled över en del fiskstim och efter maten som bestod av hamburgare, tillagad av chef Emil gick vi tillbaka och testade stimpositionerna.

Det första nedsläppet resulterade mycket tunga påslag varav ett var hela fyra stycken torskar, där den största vägde 9,6 kg.

Quattro drillning

Rille med en torsk på 9,6 kg

Därefter åkte upphängarna av och vi fortsatte kämpa med torskarna och det tog inte alltför lång tid innan vi lyfte in en större torsk i båten och det var Peter som blev först över 10 kg.

Peter med torsk på 12,4 kgPeter med torsk på 12,4 kg

Under pilkningens gång kom det upp mängder med torsk kring 6-7 kg, vi lyckades även mejsla upp varsin lubb medans vi stekte i solen.

Ett nytt PB skulle ju komma och även denna gång var det Richard som skulle putsa sitt torskrekord för andra gången denna dag. Det högg på dryga 80 meters djup och drillningen kunde börja. Tillslut så hade Tyrnosrullen bärgat upp en Torsk på 14,8 kg en fisk som efter fotografering återutsattes.

Richard nytt PB 14,8 kgRichards nya PB på Torsk 14,8 kg

Som väderprognoserna ser ut så blir morgondagen sista fiskbara dagen, men vi väntar med spänning och hoppas på att det ska ändras till det bättre.

Fiskedag 3 (torsdag)

Tyvärr så har meterologerna gjort skäl för lönen och spått vädret rätt, på morgonen var det regn och blåst, men vi bestämde oss för att trotsa vädrets makter och ge oss ut på lite riktad kveitetrolling. Som lite komiskt började med mångdubbelt torskhugg på alla spön. Vi drillade in dem och trollade vidare i vågorna.

När vi såg en ordentlig båge stiga från botten upp mot översta spöet vände vi oss alla om och fick se spöet lösa ut från djupriggen och dunka i takt med rullens tjut. Rille stod på tur och efter vi rensat aktern från spön och blylod kunde fighten börja. Det tog sitt lilla tag med de små grejorna mot den bestämda fisken, som hade vinden på sin sida. Tillslut kom fisken lungt in mot båten och i håven fanns gott om plats, så den landades utan problem.

Richard med en kveite på 6,25 kgRille med en kveite på 85 cm och 6,25 kg

Återutsättning av Kveite

Catch n' release

Vi trollade vidare vidare och drog några torskar och hade ett troligt kveite hugg, men det gick lös. Nästa gång det hettade till så var det Emils tur att drilla. Det hugger ordentligt och spöet dunkar och rullen tjuter. Vi agerar enligt boken och snart har Emil gott om plats att tämja sin kveite. Kampen i vågorna och vinden går långdragen men kontrollerad. Till sist kommer den lugnt in till båten och håvningen går i ett nafs. Emil landar sin första kveite, vilket gör att han kan bocka av ytterligaren en art från listan.

Redo för håvenEmils första kveite redo för håven.

Emils första kveite 77 cm och 5,30 kg

Emil landar sin första kveite 77 cm och 5,30 kg

Emil är numera en riktig sportfiskare!!

Vackert när fiskar återutsätts!

Sammanfattningsvis kan denna resa ses som lyckad. En hel del PBn och några nya arter, även guldnål och en "vaskad" sådan. Fisket kring Vannøya är absolut rekomenderbart. Tyvärr ska vi nog säga att vi drog en nitlott gällande campingen. Den besitter potential men är långt ifrån färdigbyggd och saknar en hel del väsentligheter, såsom en riktig ramp, större pir och ett ordentligt rensrum. Ett plus är ändå de båtar han hyr ut, riktigt fina med ordentliga motorer 70 HKs Suzuki. Är det någon som ska bege sig hit upp, så kan vi gärna tipsa om hotspots osv. Tveka inte att kontakta oss om så är fallet. Till nästa gång! This is F4F out!

-Team F4F

2012-05-23 08:38:40 - Peter Eklund, lappx_Trem@hotmail.com, www.garaget.org/?car=254121

Man kan inte anat än att buga :) grattis

2012-05-23 23:00:19 - Roger S, sod.rog@hotmail.com, teamtrouthunter.blogspot.com

Kul med lite Torskfiske och några PB! inga hällekontakter idag..?

2012-05-23 23:21:39 - Team F4F

Vi hade ett påslag som vi nästan kan garantera var Kveite men tyvärr gjorde den en rusning sedan var den borta.

2012-05-24 10:30:58

Ni verkar ha det alldeles underbart ;) snyft

2012-05-24 11:41:25

bra gjort grabbar och grattis till flertatel pb