Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

Öppna lapplandsmästerskapen 2010

2010-07-01

Tävlingsdag 1 Torsdag 1/7

Födelsedag, fisketävling, humöret på topp och vädret var inget att klaga på. 63 båtlag var anmälda dvs nytt rekord för tävlingen. Janne och Peter hade tagit sig till Arjeplog i god tid innan tävlingen för att riktigt känna av atmosfären.

Den gemensamma starten på lapplands är alltid speciell och det gäller att ha tungan rätt i munnen när skottet går. Det blir en hel del vågor och mycket båtar att se upp för. Tidigare år har vi fått hålla oss tillbaka och hitta fina bakvatten att ligga i, men nytt för i år är ju en större och starkare båt.

Starten gick och vi hade bestämt oss för att åka högt upp, riktigt högt upp. Båten gick riktigt fint i vågorna och vi kunde med bra marschfart ta oss upp till Svartberget.

Tidig action

Vi tacklade ut våra prylar och trollade ett litet tag innan det högg på djupriggen, Janne som blivit den som fick ta första fisken kunde drilla hem en röding på då 46 cm. Detta var ju riktigt bra tänkte vi och tog om, då högg det igen på djupriggen. Peter fick drilla hem en ny röding dock var den endast 41 cm lång och fick därför gå tillbaka. Därefter väntade en rikigt "torr" period utan hugg. Denna period varade ändå tills det nästan var dags att plocka upp prylarna och bege sig till invägning.

Det tredje och sista hugget var även det på djupriggen, men det gick lös nästan i samma veva som drillningen var påbörjad. Vi tog om samma rutt som där vi hade haft hugg dock utan resultat. Några som hade bättre lycka var Team Knabben, med Janne Fjällström och Ingemar Lestander i täten tufft uppbackade av sina söner. Team Knabben fick två godkända fiskar.

Team Knabben med två öringar, den större på 4,78 kg

Med en invägd fisk idag ligger vi på plats 41, men som alla vet kan det fort svänga i trollingtävlingar så vi hoppas på bättre utdelning imorgon.

Placeringar:

1: Andersson/Omberg 268 p

2: Mr Big 249,40 p

3: Karlsson/Svedlund 208 p

Tävlingsdag 2 Fredag 2/7

Denna dagen skulle bli den varmaste dagen på hela tävlingen, men det var inte att jämföra med fjolårets alla tre dagar. Varmare var det, men inte så varmt att man kunde visa lite hud.

Andra dagens fiske på lapplands har enligt tradition alltid gått trögt, i år var inget undantag. Vi åkte upp till älgholmen och tacklade ut grejorna, sen styrde vi ut mot flaket och befann oss mellan älgholmen och rödingudden hela dagen. Efter ca 30 min trolling hade vi första påslaget, men tyvärr så gick det lös mer som direkt. Därefter var det dött en längre tid innan nästa påslag, även detta hugg gick lös. Återigen en död period, sista hugget kom ungefär två timmar innan tävlingsdagen var slut och då landades en gädda på ca kilot! Illa illa!

Placeringar:

1: Karlsson/Svedlund 374 p

2: Andersson/Omberg 363,60 p

3: Mr Big 249,40 p

Tävlingsdag 3 Lördag 3/7

Sista tävlingsdagen och ett så långt bedrövligt resultat låg och skavde i tankebanan när vi gav oss ut på Hornavan för att "snygga till siffrorna" och göra en bra dag åtminstone. Vi bestämde oss att fiska på den nedre delen av Hornavan, i och med det beslutet visste vi att gäddans förekomst ökade dramatiskt.

Vi tog det lugnt i starten och beskådade i stället hur de flesta ångade iväg uppåt sjön. Sen styrde vi åt sidan och började tackla ut, det skulle dröja ungefär två timmar innan vi hade påslag, ett hugg som Janne började drilla och kände snabbt att det var en gädda. Inte så långt efter det så högg det igen och Peter kunde drilla hem ytterligare en gädda på ca 3,2 kg. Sen kom vi in i en död period och någon timme passerade innan Richard  fick drilla hem en mindre just det gädda! Detta skulle visa sig bli tävlingens sista fisk som kom upp för våran del.

Vinnarna 2010

Slutresultat 2010:

1: Karlsson/Svedlund 467 p

2: Silverminken 376,40 p

3: Mr Big 368,80 p

Sammanfattningen av tävlingen lyder så här: Vi hade nog trott på ett bättre resultat än detta. Vad som fallerade denna gång har ej hunnit bli fastställt. Mest troligt var det en del små komponenter som tillsammans bidrog till ett större misslyckande. Men som så många gånger förr så är det bara att bryta ihop och komma igen.

Sedan återstår ju bara att gratulera Team Karlsson/Svedlund som för andra året i rad segrar! Även Silverminken bör rosas lite grann för sin uppryckning under sista dagen!