Rapporter & händelser

Lämna gärna en kommentar i fältet nedanför inlägget!

Ni navigerar i fältet till vänster för att hitta rätt tävling eller äventyr.

A.M Del 1

2010-06-21

Trots konstant nederbörd var vi som barn på julaftonsmorgon, det var ju dags för årets första tävling! Arjeplogsmästerskapet är indelat i fem stycken deltävlingar, samtliga går detta år på Hornavan, vilket jag tycker är ett bra beslut. Denna första deltävling är en 24-timmars tävling, som startade fredag 17.00 och sträckte sig i ett dygn. Teamet som var en man kort denna första tävling pga att ytterligare en tävling ägde rum, Arvidsträsknappet. Janne var  och representerade ett företag som heter JPP Gruppen, tyvärr hade det inte blivit något annat än gädda för dom.

Dagen hade bjudit på uppehåll fram till det var dags att börja trolla, men med den nya båten har vi ju ett litet tak som visade sig var gudomligt bra och skyddade oss från de värsta av regnet. Självklart var vi klädda i våra flytoveraller, för man stod ju inte under taket hela tiden! Vinden var i det närmaste obefintlig. Vi tacklade ut och började att fiska, det var mycket vi surrade om och det ska sägas att vi är riktigt nöjda med den nya båten.

Vi trollade på och första hugget kom på djupriggen, men det var tyvärr en gädda på ca 4 kg. Sedan hade vi två påslag innan det var dags för nästa fisk, återigen en gädda! Vi tacklade om ändrade lite fart och då högg det äntligen en öring, det var faktiskt en godkänd fisk på ca 47 cm, problemet var bara det att invägningen var ungefär 18 timmar bort, men vi chansade och det var inga problem alls. Vi fiskade på ett tag, sen när vi kände att vi var nöjda för dagen, så började vi plocka in prylarna och fick då besök av en annan båt och in till hamn hade vi en liten passagerar som hette Fritz och ville provåka med oss.

am del 1

Peter med spöböj på en gädda.

Efter ett par timmar sömn var det bara att kliva upp och åka ut igen, vi åkte en bit upp för att kolla hur temperaturen var och vi hann bara tackla ut par spön innan det högg en öring, på ca 40 cm, så det blev en snabb C&R och vi kunde fortsätta fiska, det var rätt stor tempskillnad på de olika platserna. Vi trollade runt ett tag utan resultat och begav oss neråt och fick då en röding på ca 42 cm som var riktigt vacker, men tyvärr för liten.

röd am del 1

Vacker röding från Hornavan

Vi fortsatte att trolla och det började närma sig lunch och efter vi fått i oss en matbit såg Peter en öring hoppa högt snett bakom båten och i samma veva märkte vi att det varit påslag på pulkan på den sidan, rackarns osis.

Det blev inga fler ädelfiskar, enda pulshöjaren var ett dubbelhugg på två gäddor 4,5 kg+5,6 kg som Peter löste med bravur!

Med en godkänd fisk räckte vi inte så långt i denna deltävling.

Slutresultat AM del 1:

1: Team Silverminken 122,5

2: Team Trolle 105,4

3: Team Turbåten 69,9

/Richard - Team F4F

2010-06-21 15:05:00 - peter

Vi fick ju även en öring på precis 45 cm på morgonen, men den var inte nog lång på em